Recension av The Last Christmas

image207 image208

Betyg 4 av 5

Årets julklapp! Jajamensan du läste rätt, sluta leta, stoppa pressarna, årets julklapp är funnen. Det är ingen platt-TV, ingen bakmaskin, det är en otroligt skön inbunden serie om tomten som står inför en värld full av zombies som inte varit snälla och ätit sin gröt.

The Last Christmas består av fem kapitel som verkar ha givits ut separat men finns nu som samlingsalbum med lite extra material i form av manus och konceptskisser. För manus står Brian Posehn (The Devils Rejects, Reno 911) och Gerry Duggan medan Rick Remender ansvarar för de mycket snygga bilderna.

image210
Brian Posehn diskuterar Last Christmas med Conan O´Brien

Det är alltså så att jorden har gått under och de miljögiftstunga regnen har förvandlat folket till mutanter/zombies, tomten berörs inte nämnvärt förrän några marodörer kommer till nordpolen och dödar tomtemor, tomten blir naturligtvis helt knäckt och super ned sig. När tomten sen vill återförenas med henne (d v s ta livet av sig) upptäcker han nackdelen med att vara en odödlig mytologisk figur. Detta är upptakten till denna hejlösa, skönt sjuka historia som Posehn och Duggan ska ha kommit på när de satt och spelade Halo.

I serien förekommer även roliga referenser till Star Wars, Full Metal Jacket, Simpsons, Return of The Living Dead, Dr Phil, gruppen Joy Division och Irakkriget men det är den komiska handlingen och den snygga grafiken som verkligen får upp en i brygga. The Last Christmas är en riktig fullträff och alla som då och då bläddrar i en serietidning eller fnittrar lite generat till Shaun of The Dead bör äga en. Seså köp 200 ex, på med tomtemasken, ladda hagelsprakaren och ut på gatorna med ett: - Ho ho holy shit.

The Last Christmas ska kanske bli film, i alla fall har produktionsbolaget Hollywood Gang köpt rättigheterna till en eventuell film. Historien lämpar sig för en filmatisering då den lånar mycket estetik från filmvärlden. Nedan berättar Posehn och Duggan hur deras drömuppsättning ser ut med bl a Bruce Willis som tomten och Jessica Biel som den snygga bruden.

Posehn och Duggan snackar The Last Christmas:

The Last Christmas blir film
Officiell hemsida