Recension av Dawn of the living dead

image140 image141

Betyg 2 av 5

Inte så pjokig faktiskt, titeln får en att tro att den är sämre än vad den är, trailern lika så. Visst är skådisarna inte de vassaste men bra effekter/smink, helt ok foto och handlingen är klart godkänd. Skulle nästan kunna sätta en trea i betyg men så blir det inte, den är nämnligen inte så bra. Det kan dock vara bra att veta att betyget egentligen ligger på 2,657910533.

Medverkar gör Joe Estevez som är Martin Sheens brorsa fast det måste vara ingift bror för Joe är så dålig skådespelare att han förmodligen hamnar helvetet bara pga det, i alla fall i denna filmen. Kul är i alla fall att Joe jobbade som stand-in och röst för brollan i Apocalypse now.

Att regissören David Heavener som spelar en av rollerna är skitnödig/jobbig/dålig som skådis känns lite som när Dan Tillberg (usel svensk schlagersångare från den mörka sidan av 80-talet) inte kunde få något bolag att ge ut hans nya skiva och således försökte ge ut den via det egna bolaget (minns det från ett inslag av svenskbotten på P3). Lyckade exempel på när skådisar tar saken i egna händer är Damon/Affleck som skrev Will Hunting (som i Good will hunting) samt Fonda/Hopper som gjorde Easy Rider, men Heavener kommer alltså inte in i den klubben. Jag ska inte klaga så mycket på stackars David, han har som sagt lyckats ganska bra, han är bara ingen skådis.

Vissa frågetecken dyker dock upp: Om nu maya-familjen blir zombies pga de mördats och begravts i en omärkt grav, varför blir då deras offer oxå zombies och lever upp igen? Finns det verkligen mayaindianer nuför tiden? Har regissören castat sig själv i coolaste rollen för filmens bästa när han är så kass skådis, eller för att få alla tjejerna i baren?

Se tidigare inlägg för sammanfattning av handling samt trailer.