Recension av Die Zombiejäger

image108

Betyg 2 av 5

Jag hade ganska höga förväntningar på denna filmen, bara titeln är nog för att jag ska börja drägla och utstöta zombieliknande stön. Äntligen skulle mina tre års studier av gymnasietyska komma till nytta, då huvudrollsinnehavarna talar tyska med varandra (läs: coolt) . Tyvärr lever inte Die Zombiejäger upp till mina förväntningar den är faktiskt så dålig att den blir till slut jobbig att titta på, tyskan och framför allt engelskan är bedrövlig. Manus, smink, effekter, skådespelarinsatser och annat brukar inte vara avgörande i zombiefilmer, men här känns det påtagligt bristfälligt, det är främst två saker som stör mig: Kameramannen verkar ha försökt lära sig åka inlines på fyllan samtidigt som han filmar, man blir nästan åksjuk efter ett tag och man får ingen överblick pga alla closeups. Det andra som stör mig är manus/handling den känns halvfärdig och inte så genomarbetad, vilket är synd för grundidén är bra.

Med detta negativa sagt så har den en rad postiva sidor oxå: De tre huvudrollsinnehavarna känns sköna och annorlunda; Döda zombies med kaststjärnor gör man inte ofta i filmvärlden. Den obligatoriska och genretrogna, omotiverade nakenscenen kommer nästan direkt i filmen. Slutknorren och slutkommentaren sitter kalasbra. Här är jag frestad att skriva att det är kanon att någon gör svensk zombiesplatter, men det ursäktar inte en dålig film.

Framför allt tror jag att Die Zombiejäger kommer att bli den typ av film som många snackar om men ingen har sett och som det är lite coolt/exklusivt att ha sett; En zombiefilmens motsvarighet till Fäbodjäntan.

Kommentarer
Postat av: jonas wolcher

Tack för recensionen.
Jag ser verkligen fram emot nästa inlägg.
Är det någon som tycker annorlunda?
Skriv och berätta!

2007-06-14 @ 09:11:36
URL: http://www.diezombiejager.com
Postat av: Fredrik

Åh, coolt att regissören kikar in. Planerar du göra fler zombiefilmer?

2007-06-15 @ 09:27:08
URL: http://zombies.blogg.se
Postat av: jonas wolcher

Tackar!
Zombiefilmer? Japp, men inte i år.
I höst påbörjas en prequel till ZJ.
Den kommer att handla om Dragonetti, en karaktär i filmen Zombiejäger. Han ska genomföra ett beställningsmord, men det går inte riktigt som han har tänkt sig.
För er som vill veta mer så kan jag bara säga. Se den korta sekvensen med nekrofilen i parken så förstår du vad Dragonetti gör på restaurangen.
Efter att över 700 exemplar Die Zombiejäger sålts på mindre än två månader åker nu Die Zombiejaeger på turné. Den börjar i Ulricehamn och avslutas i Tyskland den 9 december.
För mer info gå in på www.diezombiejager.com och www.horrormoviezone.de/weekend_of_horrors_3_08.htm

2007-06-29 @ 14:34:13
URL: http://www.diezombiejager.com
Postat av: Fredrik

Det var minsann goda nyheter, Dragonetti ser man gärna mer av. Hur många av de 700 va signerade? Man vill ju gärna känna sig lite speciell med ett signerat ex av ZJ. Åh, din lyllos som ska få träffa leatherface från motorsågsmassakern i Tyskland (kollade in programmet för horrormoviezone)!

2007-06-29 @ 15:03:07
URL: http://zombies.blogg.se
Postat av: Jonas Wolcher

Jag vet inte riktigt hur många som signerats.
De du köper i butik utomlands är inte signerade.
För närvarande är det fyra butiker som har filmen.
DarkDisc, SUB-DVD, SF-Bokhandeln och Megastore (ej fått signerade).
Jo, det ska bli roligt att få åka till Tyskland. Jeffery Combs är en stor favorit för mig.
Jag har även köpt middagsbiljett så på lördag sitter alla gästerna och käkar en supé. Det ska bli riktigt roligt.

2007-07-02 @ 09:48:54
URL: http://www.myspace.com/jonaswolcher

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0