Recension av The serpent and the rainbow

image39 image40 image41

Betyg: 2 av 5

Filmen visar upp alla tecken på en sketfilm: "Baserad på en verklig händelse", Bill Pullman, 94 min (4 min från B-filmsgränsen) och intromusiken verkar snodd från Terminator.

Filmen är baserad på boken med samma namn skriven av Wade Davis (inte läst och kommer nog inte att göra det heller efter denna filmen). För manus och regi står Wes Craven (Terror på elm street m fl) och i huvudrollen ser vi Bill "Skitnödig" Pullman (Det våras för rymden, som han nästan sabbade enligt mig) förbi skymtar oxå Jim Brass från CSI. Vad som är ovanligt med filmen är att man skildrar voodoozombies och inte några människo/hjärnätande monster, här är det häxmästarna/voodooprästerna som är de läskiga (nåja).

Bill Pullman spelar Dennis Alan som fått i uppdrag att hitta pulvret som kan gör folk till zombies, på uppdrag av ett stort läkemedelsföretag. Att filmen är från 1988 känns när man utmålar det multinationella läkemedelsföretaget som "the good guys" som försöker hjälpa och haitierna som giriga lögnare som gör allt för pengar. Pullman, som jag redan innan filmen föraktar (bilden ovan förklarar allt), uppvisar en skrämmande blandning mellan dålig, tråkig och löjlig skådis detta plus att filmen i sig är seg och ganska intetsägande ger det dåliga betyget 2 av 5. Jämför mitt betyg med IMDB som givit den ofattbara 6.1 av 10.

Detta är ingen film för splatterfilmsälskare och faktiskt heller inget för filmälskare dessutom borde man castat Pullman som zombie istället, det är så långt hans skådespelartalanger sträcker sig.